| Vorige onderwerp :: Volgende onderwerp |
| Auteur |
Bericht |
Schepenwijker

|
Geplaatst: Vr Apr 04, 2008 7:48 pm Onderwerp: Rita: ontwikkelingshulp sterk verminderen. |
|
|
Rita heeft wat oneliners op papier gezet om haar achterban..... euh te maken. 1 van die dingen is de ontwikkelingshulp sterk verminderen. Wat vinden jullie daarvan? _________________ ...... |
|
| Naar boven |
|
 |
Alice moderator

Geregistreerd op: 4-8-2003 Berichten: 13175 Woonplaats: Gezellig Medemblik
|
Geplaatst: Za Apr 05, 2008 9:46 am Onderwerp: |
|
|
In veel landen gaat het ontwikkelingsgeld naar de hoge heren. Voor gebruik van aanschaf van wapens, regerings-oppeppers e.d.
Deze (financiele) hulp mag van mij helemaal stoppen. Alleen ontwikkelingsgeld doneren als het gebruikt wordt, waar het voor bedoeld is.
Ik denk (weet ik natuurlijk niet zeker) dat veel landen een soort "abonnement" hebben op ontwikkelingsgeld uit Nederland. Gewoon elk jaar een vaste bijdrage. En ik neem aan, dat niet elk jaar getoetst wordt waarvoor het geld gebruikt is.
Maar misschien denk ik wel te negatief hierover.
Dus: dat soort stortingen gewoon stopzetten en voor Nederlandse problemen inzetten.
EENS met Rita dus! _________________ Een zonnetje doet wonderen..... |
|
| Naar boven |
|
 |
Bolleke de beer

|
Geplaatst: Za Apr 05, 2008 11:08 am Onderwerp: |
|
|
Eens met Rita..  _________________ Geniet van de dingen,die je nog wel kunt...
______________________________________ |
|
| Naar boven |
|
 |
lily

|
Geplaatst: Za Apr 05, 2008 5:02 pm Onderwerp: |
|
|
Pffff ik vind dit een hele moeilijke
Aan de ene kant gun je de mensen in ontwikkelings landen een kans op een betere toekomst....in ieder geval op schoon water en eten iedere dag...
Aan de andere kant is het ook zo dat van het geld dat gegeven wordt soms bitter weinig op de goeie plaatsen terecht komt..
En idd....als je kijkt hoeveel ( verborgen ) armoede er ook in Nederland is dan mag daar ook wel iets aan gedaan worden.
Ons land begint af en toe ook op een ontwikkelings land te lijken als je ziet hoe het onderwijs en de zorg achteruit gaan.  |
|
| Naar boven |
|
 |
Sandra

|
Geplaatst: Zo Apr 06, 2008 9:04 am Onderwerp: |
|
|
Dat ben ik wel met je eens. Mijn voorkeur heeft het ook om mensen in Nederland die het moeilijk hebben eerst te helpen,en het liefst persoonlijk in plaats van via een of andere stichting. Wil niet zeggen dat er geen geld meer naar het buitenland moet gaan, maar ik denk dat iedereen wel iemand kent die het moeilijk heeft door wat voor reden dan ook. _________________ wie een kuil graaft voor een ander..... |
|
| Naar boven |
|
 |
snoepje

|
Geplaatst: Zo Apr 06, 2008 10:29 am Onderwerp: |
|
|
Dit is heel moeilijk. Geef je iemand een vis of een hengel om mee te vissen?
Ik was altijd meer voor structurele hulp maar zodra de hulpverleners weggaan en men het zelf moet redden, valt het vaak weer terug. Dus daar heb ik ook weer wat twijfels over. Maar als er grote hongersnood is, kun je niet anders dan helpen toch? _________________ Leef iedere dag alsof het de laatste dag van je leven is. |
|
| Naar boven |
|
 |
Sandra

|
Geplaatst: Zo Apr 06, 2008 1:13 pm Onderwerp: |
|
|
Ik ben best bereid iemand te helpen op wat voor manier dan ook, maar voor niets gaat de zon op. Iemand moet wel geholpen willen worden, en ook zelf de handen uit de mouw steken en niet een ander alles laten opknappen. _________________ wie een kuil graaft voor een ander..... |
|
| Naar boven |
|
 |
jan pieter

|
Geplaatst: Zo Apr 06, 2008 7:10 pm Onderwerp: |
|
|
Ik ben ook - net als de meeste mensen denk ik - best bereid om in de buidel te tasten om de armoede in de wereld te bestrijden. Ik zie het niet als een uitgave maar als een investering, omdat het goed is voor de gehele wereld(economie) als ook de huidige derdewereldlanden daarin volwaardig gaan meedraaien.
Wat ik echter graag wil zien, voordat ik (nog meer) geld geef aan armoedebestrijdeing, is een overtuigend plan, waarin wordt aangegeven hoe de centen gebruikt gaan worden, en hoe dat zou leiden tot welvaartstoename van de derde wereld.
Ik heb zo'n plan nog niet gezien, en zit daar met smart (en ook enige gene, want al zo lang is leef (40 jaar) is er armoede in de wereld) op te wachten. Is dat plan er eenmaal, zal ik graag betalen. |
|
| Naar boven |
|
 |
snoepje

|
Geplaatst: Zo Apr 06, 2008 7:41 pm Onderwerp: |
|
|
Dus tot die tijd geef je niets? Ik bedoel totdat er een plan is gepresenteerd? _________________ Leef iedere dag alsof het de laatste dag van je leven is. |
|
| Naar boven |
|
 |
jan pieter

|
Geplaatst: Di Apr 08, 2008 11:03 am Onderwerp: |
|
|
| snoepje schreef: | | Dus tot die tijd geef je niets? Ik bedoel totdat er een plan is gepresenteerd? |
Voorheen gaf ik geregeld aan allerhande goede doelen, maar nu zit ik zwaar in dubio. Er is nog steeds behoorlijk veel armoede, misschien juist wel dankzíj mijn giften. Het is immers bekend dat die voor een groot deel in de zakken belanden van corrupte machthebbers, die er hun machtspositie mee versterken.
Waarom zou ik dus tot die tijd geld geven? Het koopt een "schuldgevoel" af, maar leidt mogelijkerwijs tot een verslechtering van de situatie.. |
|
| Naar boven |
|
 |
Schepenwijker

|
Geplaatst: Di Apr 08, 2008 11:28 am Onderwerp: |
|
|
Als jullie eens een keertje tijd hebben, dan raad ik jullie eens aan om in ontwikkelingslanden te gaan kijken. Praat eens met mensen daar en kijk, ruik, proef en verwonder je. _________________ ...... |
|
| Naar boven |
|
 |
Alice moderator

Geregistreerd op: 4-8-2003 Berichten: 13175 Woonplaats: Gezellig Medemblik
|
Geplaatst: Di Apr 08, 2008 4:07 pm Onderwerp: |
|
|
Je zult gelijk hebben, Scheep (je bent daar tenslotte wel eens geweest), maar ik ben voor zekerheid, dat het op de juiste plek terecht komt. Dat wil nog wel eens te wensen overlaten. En dan is het zonde van mijn goede centen! Toch?
(Ik weiger geld voor wapens te geven. Of voor de dure auto's van de hoge heren van een arm land). _________________ Een zonnetje doet wonderen..... |
|
| Naar boven |
|
 |
Rita Verdonk

|
Geplaatst: Di Apr 08, 2008 6:15 pm Onderwerp: |
|
|
Mensen willen wel helpen, maar het liefst bij mensen die het of niet echt nodig hebben, op leven volgens hun eigen maatstaven, maar ja, wees eerlijk dat geeft ook de meeste successen, en staat wel zo leuk.
Kun je wel aan vrienden vertellen hoe goed je bent, maar loop je niet het risico zelf op je bek te gaan.
Is wel zo praktisch.
Beetje demagoog als Rita is, werkt dat bij haar net zo....
En zolang zij er stemmen mee wint blijft het een beetje spannend in de politiek!
Laatst aangepast door Rita Verdonk op Di Apr 08, 2008 6:16 pm, in totaal 1 keer bewerkt |
|
| Naar boven |
|
 |
snoepje

|
Geplaatst: Di Apr 08, 2008 6:15 pm Onderwerp: |
|
|
| Schepenwijker schreef: | | Als jullie eens een keertje tijd hebben, dan raad ik jullie eens aan om in ontwikkelingslanden te gaan kijken. Praat eens met mensen daar en kijk, ruik, proef en verwonder je. | En wat zullen we dan ontdekken? Oftewel wat zijn jouw ervaringen en ideeën? _________________ Leef iedere dag alsof het de laatste dag van je leven is. |
|
| Naar boven |
|
 |
Schepenwijker

|
Geplaatst: Di Apr 08, 2008 8:04 pm Onderwerp: |
|
|
| snoepje schreef: | | Oftewel wat zijn jouw ervaringen en ideeën? |
Zeer positief en zeer negatief Snoepje. _________________ ...... |
|